Fænøsund friskole
Fænøsund Friskole, grundlagt i 1927 som sygeplejeboliger, bliver gennemgribende renoveret, samt ombygget for optimeret undervisningsflow. Ombygningen, renoveringen og fremtidssikringen af Fænøsund Friskole omfatter alle tre etager, samt udearealer.
Historisk byggeri
Fænøsund Friskoles huser små 200 elever fordelt på 0.-9. klassetrin, samt skolens tilknyttede lærere og pædagoger. Skolen har ét spor, samt SFO. Skolen ligger i området ”Teglgårdsparken”, som omfatter det tidligere Sindsygehospital, som blev oprettet af staten i 1884 og opført 1887-88 efter tegninger af arkitekt og professor Vilhelm Petersen.
Læringsmiljøer for store og små
I nuværende rammer er der udfordringer i forhold til at udfolde indsatser tilfredsstillende eller i passende omfang. Med respekt for eksisterende bebyggelse, samt byggeriets høje arkitektoniske og historiske værdi, udformes og renoveres nye bygningsfysiske rammer, som understøtter stedet som en dynamisk, moderne og fremadrettet skole. Vi skaber fleksible lærings- og tryghedsmiljøer, der stimulerer nære relationer, samarbejde og fællesskab. Ved renovering af eksisterende bebyggelse i flere plan, sikrer vi effektiv arealanvendelse uden at gå på kompromis med kvaliteten af udearealerne (verdensmål 15).
Miljøsanering
Nedbrydnings-, bortskaffelses- og renoveringsarbejder på Fænøsund Friskole forudsætter miljøsanering og miljøkortlægning af eksisterende byggematerialer.
Optimering af uderum
Skolen er omgivet af naturskønne omgivelser og har gode muligheder i nærområdet. Udearealerne omkring skolen er udarbejdet med fokus på den stille, vilde og undersøgende leg og aktivitet, i naturmaterialer og -elementer (verdensmål 15).
Brugerinddragelse
Under projektet har vi sikret tværfaglige samarbejder, i form af integreret planlægning og designproces og involverende brugermøder (verdensmål 5 + 16 + 17). Gennem hele forløbet drager vi stor nytte af de idéer og erfaringer som medarbejdere og forældrerepræsentanter tilknyttet institutionen har samlet i idégenereringsprocessen, således driftsmæssige aspekter indtænkes i hele processen.
Arbejdet er tilrettelagt og udføres mens skolen var i drift.